Ylva
konstnär Ylva Molitor-Gärdsell, Österlen

akvarellmålare

på österlen

Ylva är uppvuxen utanför Torshälla i Sörmland och idag bosatt & verksam på Ekberga Gård utanför Kivik på Österlen, samt i Gryts skärgård och i Sydney Australien.


Ylva har arbetat som konstnär sedan början av seklet. Under de första åren varvat med en bildlärartjänst på högstadiet samt som lärare på IHM Business School för internationella studenter. Idag kombinerar Ylva konstnärskapet med att arrangera kurser i akvarell och blandteknik.

Ylva har ett drivet, elegant och sofistikerat akvarellmåleri som berör och ger harmoni. Hon hämtar sin inspiration från naturen och tar med sig de färger, stämningar och känslor den förmedlar. Allteftersom har siluetter av människor och djur smugit sig in i bilderna.


Ibland målar hon uttrycksfulla porträtt av fiktiva, starka och självständiga kvinnor. Även i collagen återfinns starka och humoristiska personligheter.

För Ylva är måleriet hennes sätt att förhålla sig till livet. Hon har en stark önskan att bjuda in betraktaren till en spännande, vacker och lite galen värld.


En viktig förebild var släktens konstnär Hans Viksten som senare blev professor på Konsthögskolan i Stockholm och som uppmanade henne att inte sluta teckna och måla trots att hon som ung valde Handelshögskolan framför Konsthögskolan.

Konstnärlig utbildning

- Gerlesborgsskolan, Bohuslän - Studier för Arne Isacsson mfl.


Medlemskap

- KRO - Konstnärernas Riksorganisation

- Nordiska Akvarellsällskapet

- Bildkonst Upphovsrätt i Sverige (BUS)


Jurybedömda utställningar i urval:

2019 Nordisk Akvarellsällskapet, Finland

2016 Nordiska Akvarellsällskapet, Hilleröd, Danmark

2015 European Confederation of Watercolour Societies, Llanca, Spanien.

2014-2015 Nordiska Akvarellsällskapets internetutställning

2014-2015 Östergötlands museum

2013 Edsvik Konsthalls Höstsalong, Skandinavisk samtidskonst

2010 Nordiska Akvarellsällskapet, Reykjavik, Island

2010,2011,2014,2015, 2016 Edsvik Konsthalls Nationella Akvarellsalong, Stockholm

2009,2010,2011,2012,2015 Väsby Konsthalls Akvarellsalong, Stockholm

2009  Väsby Konsthall, Stockholm

2010-2011 Landskrona Konsthall


Separatutställningar i urval

2019 Galleri Gustafsson, Trollhättan

2018 Galleri Kim Anstensen, Göteborg

2017 Galleri Eva Solvang, Stockholm

2017 Galleri Gustafsson, Trollhättan

2017 Galleri Sladdergatan 16, Ystad

2017 Sjömagasinet, Göteborg

2016 Galleri Abante, Stockholm

2016, 2017, 2018, 2019 Ateljé Ekberga Österlen

2016, 2017 Galleri Fågel, Beddingestrand

2014 Båt & Sjöfartsmuseet, Onsala

2011 First G:allery, Göteborg

2011 Galleri SK, Göteborg

2009, 2017 Kvarnen, Torshälla

2009,2010,2011,2012  Björholmens Marina Konsthall, Tjörn

2007 Chateau d'Argenteuil, Waterloo Belgien

2005,2006  Galleri La Fleuriste, Göteborg


Samlingsutställningar i urval

2019  Kunst og Kirker, Danmark

2019  Galleri Kim Anstensen, Göteborg

2018  Affordable Art Fair, Stockholm

2018  Limhamns Konsthall, Malmö

2017  Rådhus Skåne, Kristianstad

2016  Abante Gallery Stockholm, Group Show

2016, 2018  Galleri Nord, Örebro

2016, 2018  Galleri Eva Solvang, Stockholm

2016  Antik och Konstmässa, Stockholm

2015  Galleri Sjöhästen, Nyköping

2015  Galleri Gustafsson, Trollhättan

2015  Galleri Kim Anstensen, Göteborg,

2014  Postens konstförening

2013  Galleri Kim Anstensen, Göteborg,

2013  Galleri Kim Anstensen, Göteborg,

2010  Väsby Konsthall, Stockholm

2009  Galleri Rita, Göteborg, utställning med Arne Isacsson, Bertil Böös m fl

2008  Gerlesborgsskolan, Bohuslän

2006  Art Now Gallery, Göteborg



Representerad

Sörmlands Landsting, Värmlands Landsting, Region Örebro län, Trollhättans Kommun, Nordiska Akvarellsällskapets Vänförening, Älvkarleby Kommun, samt av ett stort antal konstföreningar.


Konstinköp i urval

Astra Zenecas konstförening / AB Volvo konstförening / Advokatbyrån Vinges konstförening / Björholmens Marina / Bonniers Konstförening / Chalmers Konstförening / Domstolarnas konstförening / Eskilstuna Kommunalanställdas konstförening / Frimurarnas Konstförening / First Hotel G, Göteborg / Gunnareds konstförening /  Järnvägarnas konstförening / Axcessakutens konstförening /  Inventia konstförening /  Konstföreningen Magnolia / Kungälvs sjukhus /  Kungsbacka kommuns konstförening /  Lindex konstförening / Nordiska akvarellmuseets vänförening / Nordea Konstförening /  Roche Konstförening / Sirius Konstförening  / Stenungsunds konstförening / Systemsbolagets Konstförening /  Swedish Art Club Belgium / Skånst Konstförening / SÖS Konstförening / Torshälla konstförening /



Text ur en artikel i tidningen akvarellen 2/18

av Jacqueline Stare


Ylva Molitor-Gärdsell  -  har alltid målat med ögonen


I flera år har jag haft Ylva Molitor-Gärdsell på min önskelista över konstnärer jag vill skriva om. Då jag för akvarellens räkning, inte kunnat åka till Österlen i Skåne, där hon bor stora delar av året sedan två år tillbaka, tog jag kontakt med henne och hörde om vi kanske kunde ses vid tillfälle i Stockholm istället.


En gråmulen februaridag 2018 här, inför två datorskärmar med sorgligt olika färgåtergivning, går inte att jämföra med att få vara i hennes ateljé, få botanisera bland hennes många stora akvareller och se den natur som numera är en av hennes stora inspirationskällor. En annan lika viktig inspirationskälla är naturen, ljuset, färgerna, dofterna och värmen i Australien där hon vistas under vinterhalvåret. Det är framför allt där, i landskapet kring Sydney, hon ger sig tid att helt gå upp i sitt måleri och kan försvinna in i den ensamhet och koncentration som då är ett måste under en sådan arbetsperiod.


Ylva Molitor-Gärdsell har utvecklat två vitt skilda färgpaletter: den intensiva färgstarka inspirerad av just valt hon har kring sig i Australien och den mera nedtonade svenska färgskalan. Kontrasterna mellan världsdelarna hon växlar mellan, precis som kontrasterna i hennes måleri mellan former och linjer för att skapa maximal närvaro och uttryck i målningarna är viktiga för henne. Uttrycksfullheten som ska fånga oss betraktare, tala till oss är en förutsättning i hennes konstnärliga arbete. Hennes bakgrund är kommunikatörens: att förmedla, att fånga in åhörarens, läsarens, betraktarens uppmärksamhet, att nå ut.  

Fördelen med hennes måleri är att hon sakta kan dra in oss betraktare i sin värld och hålla fast oss där utan de tidspresskrav som hon ofta har haft i sitt tidigare affärsmässiga yrkesliv. Däremot är känslan för att arbetssättet att skapa kontakt med och mellan människor och hennes konst - att förmedla det hon brinner för - densamma. I hennes arbete som pedagog finns ytterligare en faktor, att kunna ge och att uppleva att människor växer när de får kunskap och verktyg. När det gäller hennes eget måleri är det helt enkelt förenat med hennes personliga sätt att förhålla sig till livet.


Ylva Molitor-Gärdsell återvänder under vinterhalvåret, år efter år, till Australien, dit äventyrslusten en gång drog henne och hennes man. De emigrerade och bodde där i åtta år. Det tar ungefär två veckor för henne att komma in i sitt måleri igen efter uppehållet i Sverige. Hon arbetar framför allt i stora format och njuter av den utmaning det är att ge sig i kast med till exempel 600-gramsark på 75 x 105 cm. Under vår och höst har hon målarkurser i sin skånegård på Österlen där den 180 kvm stora ateljén har en strålande utsikt mot ett landskap med böljande gröna fält. Under sommaren försöker hon vara ledig i juli månad. Då är hon gärna i Gryts skärgård på den svenska östersjökusten, som är hennes tredje fasta geografiska punkt.


Tala om att vara strukturerad. Att måla, att uttrycka sig konstnärligt är numera absolut livsnödvändigt för henne och vägen till konstnärskap har varit lång och ovanlig. Nu utnyttjar hon helt sitt samlade kunnande och sina erfarenheter från tidigare yrkesliv: Hon har tecknat sedan hon var barn och att se/uppfatta är en egenskap som alltid funnits precis som hon varit nyfiken och äventyrslysten.


I släkten fanns konstnären och författaren Hans Viksten (1926-87) och hans fru Desy, som båda betytt otroligt mycket för henne. Hans Viksten var en mycket speciell konstnär och personlighet. Han uppmuntrade henne från det hon var liten och släppte in henne i sin lekfulla, surrealistiska fantasivärld. Då hon tog en mångårig omväg till konstnärsskapet via studier vid Handelshögskolan i Göteborg och sedan uppdrag som bland annat marknadschef i olika internationella företag i Australien och Belgien, försökte han ändå alltid övertala henne att istället ägna sig åt konstnärligt skapande. Efter 16 år utomlands flyttade familjen hem till Sverige igen, inte minst för barnens skull. Ylva Molitor-Gärdsell blev oväntat ombedd att under en period vara bildlärare i Göteborg - utan bildlärarexamen eller pedagogiska betyg. Där och då under tiden, kring början av 2000-talet, började hon också måla akvarell på allvar. Hon skickade in akvareller och antogs till jurybedömda utställningar som hos NAS, Edsviks konsthall och Väsby konsthall och hade också någon enstaka utställning.


En lika svår som viktig milstolpe för henne som kvinna och som konstnär var att hon 2010 fick bröstcancer. Under hela det året hon fick olika behandlingar gick hon helt upp i sitt måleri som innebar en fantastisk terapi för henne. Hon övertalades att visa målningarna hon gjort under den svåra tiden och hon skänkte hela behållningen efter utställningen till Cancerfonden.


Ylva Molitor-Gärdsell anser sig vara autodidakt (självlärd) och har "bara" kurser framförallt Arne Isacsson, Anders Wallin och Lars Holm bakom sig. Med de tre männens pedagogiska kunskaper och deras olikheter som personligheter, både som lärare och konstnärer, utgör de en suverän bas att gå vidare från och finna en egen väg. Senare har hon också haft kontakt med Ylva Sager och lärt sig hennes speciella gouacheteknik. Viktigt för Ylva Molitor-Gärdsell är också att ha några kollegor, med ömsesidigt förtroende för varandra, som tittar på varandras bilder och kan tala om vad de gör och vart de är på väg. Mer olika som personer och konstnärer kan man knappast tänka sig, är hon en av hennes viktigaste, samtalspartners, var Marie Ragnhult då hon bodde i Göteborg.


Hon sökte sig till en kurs på Gerlesborgskolan och där såg Arne Isacsson, något chockartat för henne, att hennes akvarellfärgskala var helt fel - den håller hon delvis fast vid fortfarande - men hon fick beröm för sina krokier av honom. Tecknat har ju Ylva Molitor-Gärdsell gjort under alla år alltsedan hon var lite. Vad som vi betraktare av hennes fågelmåleri, eller bildvärld överhuvudtaget, inte kan ha en aning om är att det bakom en snabbt målad fågelbild kan ligga dagars otaliga studier och skisser av fåglar. Utanför ateljén på Österlen är fågellivet intensivt och hon har ofta bland annat storkar, hägrar, tranor omkring sig. De långbenta fåglarna passar henne perfekt med kontrasterna mellan tunga fågelkroppar och samspelet med och kontrasterna mellan vingar och grafiskt eleganta långa näbbar och ben. I bilderna av fåglar och numera också grodor finns ofta en kontakt mellan djuren som är fyllda av humor och värme.


Naturen med olika föränderliga landskap, från Skånes slätter till Australiens pulserande färgstarka växtlighet, till de speciella dagarna vid Östersjön och fjällvärldens mäktighet och överallt skiftande djurliv är lika viktiga för Ylva Molitor-Gärdsell i den dagliga tillvaron som hennes kontrast Hon har själv fött upp ett par gordonsettrar och jaktträningen på fälten, i skogen och till fjälls med dem tar mycket tid när hon är hemma i Sverige, samtidigt som det ger henne tillfälle att själv vara tvungen att vara utomhus.


MEN ingen enda målning, inte fåglarna, de organiska bilderna med blommor och annan växtlighet, de helt nya målningarna av grodor (hämtade från såväl Australien som Österlen) eller landskapsmålningarna är direkta avbildningar, inga identifierbara förlagor finns. Verkligheten finns ständigt i inspirationen i de olika miljöerna och det intensiva aldrig upphörande tecknandet. Inspirationen kan kanske skönjas ibland färgskalorna i stort (som skillnaden mellan Australien och Sverige) men sedan är det fantasin och den subjektiva färgglädjen som tar över och blir till bilder. Vissa motiv kan kännas realistiska, i andra drar målarlusten mot en abstraktion, i de organiska växt-natur-landskapsmålningarna finns det ofta en både-och känsla. I hennes landskapsmåleri förekommer inte sällan silhuetter av både människor och djur. Både hon och hennes man är jägare. Ylva Molitor-Gärdsells måleri är spontant. Hon "målar från hjärtat" och aldrig någonsin på beställning.


Akvarell är för Ylva Molitor-Gärdsell den teknik hon älskar och aldrig blir klar med, aldrig tröttnar på. Någon gång kan hon arbeta i blandteknik med tusch och gouache. Ingenting går upp mot akvarellens möjligheter i samspelet mellan de olika pigmenten, vattenflödet och sorts akvarellpapper som hon får ut de effekter av som hon eftersträvar. Dessutom upphör aldrig den ständiga utmaningen att ta vara på slumpen, som är alla akvarellmålares egensinniga, motspelare! 

Ylva  Molitor-Gärdsell

 

Ateljé Ekberga Österlen

Axel Nils Strädde 2

277 35 Kivik

Sweden


Tel: 0708-77 54 62

ylva@ekberga.se

Nästa Konstutställning

på Österlen

 

Konstrundan 2020

10 - 19 april

 

Ateljé Ekberga Österlen

www.ekberga.se

Social Media

 

Facebook

Instagram

Supporting the Pink Ribbon

Copyright, All rights reserved, Ylva Molitor-Gärdsell 2019